Vervolg en 21 januari!

22 januari 2019 - Hanoi, Vietnam

Na het voetenbadje zijn we gaan eten. Het was niet echt lekker. Op het platte land valt het niet mee wat eten betreft. Er was een beperkte keus en dan kom je toch weer op rijst met kip! Na een relaxte nacht moesten we weer vroeg op en bij het ontbijt zag ik brood staan, dus ik nam brood met jam. Het Vietnamese brood smaakt totaal anders als ons brood. Niet lekker en na een hap derest laten staan! Om 8 uur vertrokken we naar Halong Bay, een reis van 3 uur. Onderweg een pakje oreo's gekocht om toch nog iets in mijn maag te hebben. Halong Bay staat op werelderfgoed lijst van UNESCO en wordt gerekend tot de top 10 van bezienswaardigheden in de wereld. Om half 1 gingen we aan boord van het cruiseschip. Een overdreven enthousiaste bemanning verwelkomde ons. We hebben een mooie hut met balkon en badkamer. Na het welkom kregen we een uitgebreide lunch en er was van alles, zelfs spagetti en .... lekker brood. Echt top. We zijn met 23 passagiers op een bemanning van 22. De max. capaciteit van ons schip is 40 passagiers. Na een paar uur varen door een schitterend "landschap" bestaande uit een zee bezaaid met steile rotsen en bergen kwamen we aan bij een drijvend vissersdorp, dat door rondom liggende bergen wordt beschermd tegen stormen. Het dorp ligt op ongeveer 30 km uit de kust. We gingen met een bijboot naar het vissersdorp, daar aangekomen stapten we over op een soort roeibootjes die door vrouwen van het dorp werden voortbewogen. De huisjes zijn gebouwd op olievaten. Er wonen ongeveer 200 mensen. Zij leven van toeristen rondvaren en vissen. De kleine vis wordt bij hun huisje in net bassins opgekweekt tot ze groot genoeg zijn om te verkopen aan restaurants. De mensen leven heel geïsoleerd. Daarna een bezoek aan een grot, maar die heb ik overgeslagen. Om 5 uur happy hour en zijn we aan de zuip gegaan. Pina colado om mee te beginnen en daarna gin tonic. Dronken werden wij er niet van, want er zat maar weinig alcohol in. Misschien ook maar goed!! Tijdens happy hour was er een kookcursus om nemmetjes te maken. Nou ja, het stelde niet zo heel veel voor, zij maakten er een show van, maar ik weet nu wel hoe ik ze kan maken. Het recept hebben we meegekregen. Om 8 uur was het diner en wij vielen van de ene lekkere verbazing in de andere. Alles was ontzettend lekker. Het begon met krabsoep, daarna een feestelijke presentatie van grote garnalen geprikt in een ananas met een lampje erin en een heerlijk sausje. Daarna een super lekkere salade met kip, toen zeebaars met groene aardappelpuree en het toetje was helemaal top.een knapperig koekbakje met een bolletje ijs en gefrituurde banaan. Daarna nog een stuk taart. Bij het eten Chileense rode cabernet sauvignon. Ik heb echt weer eens lekker gegeten. Gezellige mensen ook. Wij zaten bij twee jongens aan tafel, de een kwam uit Engeland en de ander uit Polen, maar hij woonde al 12 jaar in Engeland. Een heel leuk stel. Dit was onze eerste dag van de trip.

1. Marianne:
    22 januari 2019
    Valt me op dat het veel over eten gaat!!! Op zo’n cruisboot is het natuurlijk fantastisch geregeld! Hoe lang duurt de cruise?
    Dan weer terug naar de kip met rijst. Leuk hoor jullie reisverhalen, hier zitten we in de sneeuw!
  2. Trudy:
    22 januari 2019
    Hier is het een prachtig landschap met veel sneeuw en heerlijke gerechten vooral het warme sauijzen broodje en niet vergeten de filet americane op een broodje.
    Jullie genieten net zoals ik in het bos.
  3. Adrie Rozema:
    22 januari 2019
    Wat bijzonder, een dorp op vaten in het water! Mooie foto's van toch wel een heel apart landschap hoor! Met deze cruise gaat jullie vakantie echt beginnen, lekker eten is toch ook wel erg fijn, kan ik me wel voorstellen.