Khao Lak

23 februari 2019 - Khuekkhak, Thailand

Vandaag zijn we al 12 dagen aan het uitrusten in Khao Lak. De eerste twee dagen lagen we aan het gigantische zwembad, maar tegen de middag was het daar ontzettend heet! De dagen erna lagen we aan het strand van de Andaman Zee en dat was veel lekkerder. Lekker windje en veel te zien. Tegen de tijd dat wij hadden ontbeten waren alle stoelen al bezet met onbemande handdoeken. Het bleek dat mensen al vanaf 7 uur hun handdoek op de stoel legden. Heel asociaal en daar wilden we niet aan meedoen, maar uiteindelijk hebben we ons maar aangepast. Zo lag ik 's morgens al om half 8 aan het strand van de Andaman Zee met een boek en om 8 uur ging ik weer terug naar de kamer om te douchen en daarna te ontbijten. Het ontbijt is zeer uitgebreid en er is lekkere koffie van Douwe Egberts. De dag kan beginnen en we genieten van het strand en de levendigheid en het lekkere windje dat waait, zodat het goed uit te houden is. Bij eb kunnen we naar het eilandje lopen met de vuurtoren. Lunch slaan we vaak over en eten dan een banaantje en mandarijn! Of we delen iets! In de avond kan er overal gegeten worden, of lokaal, maar ook Italiaans, hamburgers, enz. Een ruime keus. Gisteren garnalen met cashewnoten en rijst gegeten. Heerlijk!

Een dag hebben we een taxi genomen en zijn we naar het tsunami museum geweest met foto's voor en na de tsunami en video's. Dat was heftig. Wat een verwoesting door de zee!! Er zijn nog altijd een paar duizend vermisten.

Thailand is als enige land in deze regio nooit gekoloniseerd, maar altijd zelfstandig geweest. Dat komt door de Koning, die in het buitenland had gestudeerd en Engels en Frans sprak. Hij kon onderhandelen met Engeland, Frankrijk, Rusland en Amerika en omdat hij akkoorden had met alle vier de landen werd hij door deze landen geholpen als een land ze wilde aanvallen. Thai betekent "vrij". Vroeger heette het Siam! Thailand is ook meer ontwikkeld dan de omliggende landen. De Koning was technisch breed opgeleid en hielp de bevolking om de landbouw te verbeteren en de verbouwing van opium af te schaffen. Het afschaffen van opium duurde 20 jaar, zodat de boeren konden omschakelen naar o.a. het verbouwen van koffie.

Morgen vliegen wij naar Bangkok en daar blijven wij nog 3 dagen!!

1. Junejacky:
    23 februari 2019
    In Spanje waren het de Duitsers die een kuil hadden gegraven, dicht bij de zee, en daar hun handdoeken achter lieten. Koning Boemibol was zeer geliefd, en zijn vrouw ook.
    Voor jullie nog 3 verwendagen, super! Zien we elkaar vrijdag ???
  2. ERna:
    Ja leuk! Vrijdag is oké!
  3. Adrie Rozema:
    23 februari 2019
    Het ziet er fantastisch uit hoor, lekkere ruime bedden en gewoon een mooie kamer!
    Geniet nog maar even van alles. Het is in Nederland overigens echt lenteachtig dus zal de overgang wel meevallen!
    Een heel goede en voorspoedige reis gewenst!
    Groetjes en tot gauw!