Phong Nha

25 januari 2019 - Phong Nha-Kẻ Bàng National Park, Vietnam

Om half 9 werden we opgehaald om naar de grootste grot te gaan van 31 km lang en 72 meter hoog! Bij toeval ontdekt in 2005 door een lokale man die het doorgegeven heeft aan de regering. Het nationaal park met de Paradise Cave is sinds 5 jaar open voor toeristen. We hadden geen idee wat we konden verwachten, dus we gingen ervoor! We stapten in een karretje, dat ons onder aan de berg afzette! Toen moesten we naar boven en dat was een hele zware tocht! Het bleef maar doorgaan, na iedere bocht kwam er weer een klim! Met wat rustmomenten waren we dan eindelijk boven en kon de tocht door de grot beginnen. Daar begon het met een afdaling van een lange trap. We hadden al een paar grotten gezien, maar dit was echt de allermooiste! Heel bijzonder! We liepen een kilometer door de grot en gingen daarna weer terug! Het leek wel of we door ijs omringd waren. En dan te bedenken dat de natuur dit zelf creeert. Om naar de uitgang te komen moesten we alle trappen weer op en ik heb 264 treden geteld! Daarna ook nog de berg af!! Het was een barre tocht, maar zeer de moeite waard! Daarna lunch, een platte schaal bedekt met bananenbladeren en daar lagen allerlei vleessoorten en groentes op die we in een rijstvel konden rollen en dan dippen in een saus! Heerlijk! Daarna naar ons hotel Chay Lap farmstay en daar hebben we een huisje. Na het rusten op de fiets op onderzoek gegaan in de buurt. We zagen een hangbrug en een kerk! Er wonen hier veel katholieken. De priesters hebben de mensen geholpen met de akkerbouw, veeteelt en onderwijs, omdat de regering vroeger niet geïnteresseerd was in het arme platteland! Hierdoor zijn de mensen katholiek geworden. Na het fietsen aan het zwembad liggen lezen, want het is hier mooi zonnig weer. Ook nog een massage gehad voor het diner. Die massages zijn zo lekker!!! Morgen gaan we naar Hue en onderweg bezoeken we de Vietcong tunnels.

1. Junejacky:
    26 januari 2019
    Wonderschoon! Jullie hebben een super conditie om zoveel afstand te lopen! Dat tafeltje dekje ziet er heerlijk uit! 🍷liefs
  2. ERna:
    26 januari 2019
    Die conditie valt er tegen, maar we hebben het gered! Het is maar goed dat we van te voren niet weten wat ons te wachten staat! 😂
  3. Adrie Rozema:
    29 januari 2019
    Schitterend landschap en wat een mooie grot! Het kostte wel wat zweet en energie volgens mij maar dat was het wel waard!! Die lunch ziet er inderdaad lekker uit! Leuk om dit allemaal te lezen!