Lang Xat village, Tu Do commune, Lac Son district, Hoa Binh province, Vietnam

19 januari 2019 - Tự Do, Vietnam

Ja, de naam heb ik even op laten schrijven door de gids! Wij zitten in de bergen aan een waterval en logeren bij een Vietnamese familie. Het was vanaf Hanoi een tocht van 4 1/2 uur rijden door dorpjes met veel verkeer en smalle slechte wegen. De familie, heel vriendelijk, zat al op ons te wachten met de lunch! Eerst brachten we de spulletjes naar onze eigen huisje op palen, een hele grote kamer met bed, zitje, koelkast en buiten, eerst weer de trap af staat een gebouwtje met aan de ene kant de wc en de andere kant de douche! Dus als ik vannacht naar de toilet moet, doe ik eerst de lichten aan en ga dan via de trap de tuin in waar het huisje staat met de wc.

De lunch bestond uit rijst met kip, varkensvlees, gehaktballetjes en groenten en een soort soep, maar die heb ik niet gehad. Na de lunch hebben Sip en ik even een wandelingetje gemaakt door het dorpje, waar ieder gezin zijn eigen rijstveld heeft en die zelf onderhoudt. Het is een hele klus en eigenlijk zijn vooral de vrouwen er mee bezig! Na een dutje gingen we een wandeling maken met de gids, naar de waterval. Ik begon enthousiast, maar het werd steeds steiler en steiler, waardoor ik afgehaakt ben en weer terug naar ons huisje ben gegaan! Het is maar goed dat Sip niet wist wat hem te wachten stond anders was hij zeker samen met mij terug gegaan. Het bleek een enorme klim met daarna een afdaling. Sip was kletsnat geworden van de inspanning en dat was meteen een reden om de douche uit te proberen. Helaas moest de boiler nog aangezet worden en dat duurde nog wel even. Uiteindelijk hebben we ons met lauw water gewassen. Avondeten, rijst, boontjes, gemarineerd varkensvlees in blokjes, omelet, nemmetjes, pompoen en zoute kool! Als afsluiting een banaantje. Gelukkig heb ik koffie meegenomen, zodat we nu een lekker kopje oploskoffie gaan drinken! De grenzen worden wel verlegd. 😂