Hanoi dag 3

18 januari 2019 - Hanoi, Vietnam

Om 10 uur stonden de gids en de chauffeur klaar om ons naar de oude citadel te brengen! Dit is de keizerlijke stad! Hier hebben de verschillende keizers gewoond en is nog het een en ander te zien! Ook de bunkers waar tijdens de oorlog de leiding zat! Vietnam heeft wel een verleden van oorlog en er is nog steeds militaire dienst voor het geval dat het nodig is! Er was daar ook een waterpoppentheater. Er is veel vergelijking met Indonesie wat de strijd voor de onafhankelijkheid betreft. Net als Nederland wilde Frankrijk de uitgeroepen onafhankelijkheid niet erkennen en werd er bloedige strijd gevoerd.

Vervolgens naar het presidentiële paleis, gebouwd door de Fransen. Het lijkt een soort witte huis, alleen de president woont er niet zelf in, maar in een huis op het terrein.

Toen naar het Ho-Chi-Min museum en naar zijn mausoleum, waar we ook de wisseling van de wacht hebben gezien! Ho-Chi-Min was een eenvoudige man en wilde gecremeerd worden en zijn as moest worden uitgestrooid in het noorden, midden en zuiden van het land als uiting van eenheid. De communistische leiders hebben zijn testament vernietigd en zij balsemden het lichaam en bouwden een zelfde mausoleum als waar Lenin in ligt, alleen iets kleiner! Iedere 2 jaar wordt het lichaam van Ho-Chi-Min vervoerd naar Rusland voor een conserveringsbehandeling. Dan is hij even twee maanden weg! Bij het mausoleum staan twee wachten die ieder uur afgelost worden! Deze mensen zijn geselecteerd, allereerst moeten ze van de communistische partij zijn, slank lichaam hebben en van dezelfde lengte zijn! Vlakbij het mausoleum is ook de eenzuilige pagode met een boeddha-tempel de Dien Huu pagode, zo mooi, vol offers van vooral verschillende soorten fruit, wat weer gebruikt kan worden door de monniken die op het terrein wonen. Ook mooie spreuken over karma! Zie foto. Een ervan: "If you waste time for travels, you will suffer from a disease that causes your inabillity to move"!

De lunch was een typisch Hanoi gerecht "bun cha", gekruid varkensgehakt van de grill, plakrijstnoodles en loempiaatjes! Sip had er moeite mee, maar ik zat heerlijk te smullen en we dronken weer een lokaal biertje!

De Confuciustempel, de eerste universiteit van Vietnam! Zijn leer werd onderwezen op de universiteit! Ook daar staat een beeld van Confucius met allemaal offers. Morgen gaan we op reis naar de bergen en slapen en eten wij bij een lokale familie! Heel spannend!!!

1. Babette:
    18 januari 2019
    Wauw wat een verhaal en arme Hochimin die nooit kan rusten... waarom had sip moeite met het eten? Xx
  2. Tyne van Beek:
    18 januari 2019
    Je mag wel oppassen Erna met deze Karma!
  3. Youemay:
    18 januari 2019
    Wauw! Wat een aparte sinaasappel .... durfde Sip die wel te eten🤪.

Leuk om met jullie mee te reizen.

Groetjes
  4. Ans:
    18 januari 2019
    Leuk om jullie zo te volgen. Hebben jullie een prive reis geboekt? Hoe lang blijven jullie weg? Ben het allemaal vergeten te vragen tijdens de lunch op Schovenhorst.
  5. Junejacky:
    19 januari 2019
    Sip lust alleen de balletjes van Hop! Wat een mooie reis! Ik verheug me op jullie verhalen.
  6. ERna:
    19 januari 2019
    Sip zeurt een beetje over het eten! Hij vindt het allemaal niet zo lekker en inderdaad Jacqueline "hij vindt mijn balletjes lekkerder"!