Mae Hong Son

9 februari 2019 - Chiang Mai, Thailand

Ik werd heel vroeg wakker, omdat ik het koud had. Het koelt enorm af. Overdag is het 34 graden en 's nachts 10 graden. Na rillend ontbeten te hebben vertrokken we om 8 uur richting Mae Hong Son. Onze eerste stop was een mooi uitzicht op de top vlakbij de grens met Birma. Daar kwamen kinderen op ons af, oorspronkelijk vluchtelingen uit Birma die voor een kleine vergoeding op de foto wilden. Hun ouders hadden een tentje met gemberthee, dat heel gezond is voor de bloedvaten en om het cholestorol te verlagen. Verse gember wordt eerst gedroogd en daarna gekookt en dat is de thee. Een beetje honing erbij. Vervolgens naar het grottenstelsel via een mooi berglandschap. Er ging een vrouw mee met een olielamp en we gingen eerst lopen in de donkere grot en daarna met een plat bamboevlot naar het eind van de grot met allemaal vissen om ons heen. Ook nog naar een visgrot geweest in een natuurpark en daar mochten we de vissen sla voeren. Daarna een heerlijke lunch gehad in een goed restaurant. Paprika met cashewnoten, kip en ui en dat vermengd met rijst was erg lekker. Na de lunch met een smalle lange motorboot over een rivier met stroomversnellingen in een prachtige omgeving naar de "langnekken". Het dorpje heeft ongeveer 240 inwoners en ligt 3 km van Birma af, waar zij oorspronkelijk vandaan komen. Die ringen om hun nek zijn ontzettend zwaar en heel duur. Degene die op woensdag is geboren is verplicht om zo'n nekband te dragen. De nekband is van koper en verguld, heel zwaar en die maakt de nek niet langer, maar drukt op de schouders, waardoor de borstkas inelkaar wordt gedrukt!. Een oude dame met nekband nodigde mij uit om naast haar te komen zitten en toen ging zij een liedje zingen en speelde daar gitaar bij! Natuurlijk koop je daarna iets bij haar! Het was ondertussen weer bloedheet en wij waren bekaf, we wilden nu wel naar het hotel. Weer een andere. Ook hier huisjes en mooi zwembad. De kamer is een beetje behelpen, maar het is maar voor 1 nachtje! Eerst weer gezwommen en nu eten we in het restaurant van het hotel. Pad Thai en het is niet lekker! Heel zoet! Jammer! Morgen gaan we weer terug naar Chiang Mai.