Dag 3 Saigon, Mekong delta

3 februari 2019 - Mekong Delta, Vietnam

We gaan naar de Mekongdelta, 2 uur rijden en om 8 uur vertrekken we naar Cai-Be. Onderweg zijn er heel veel scooters die op weg zijn naar hun familie voor nieuwjaar! Het is onvoorstelbaar wat er allemaal vervoerd kan worden op een scooter, gezinnetjes met 2 kinderen, iedereen goed ingepakt, ook handschoenen aan, terwijl het heel erg warm is. Ze zijn heel bang om bruin te worden, zij willen een blanke teint houden. Veel cadeau's en bagage mee! Zelfs dode varkens heb ik achter op de scooter gezien. Op de plek aangekomen stappen we op een overdekte boot en we krijgen daar fruit en een kokosnoot met een rietje. Lekker koud! We varen naar de drijvende markt, maar daar is niet veel meer van over sinds er een brug is. We steken de Mekong over en vervolgen onze vaart door een lange vaart van een groot eiland in de Mekong delta. Het is eb en het water staat daardoor heel erg laag in de vaart. We lopen regelmatig bijna vast op de bodem en moeten omzichtig vastgelopen boten passeren. Uiteindelijk komen we na een lange en zeer langzame tocht bij een restaurant, waar we een uitgebreide lunch krijgen met elephantfish die samen met groente gerold wordt in rijstpapier en gedipt in een vissaus, daarbij gefrituurde nemmetjes, rijst en groente en als dessert fruit. Sip gaat daarna mee op een fietstocht, maar ik blijf achter in een hangmat, ik vind het veel te warm. Na de fietstocht gaat Sip nog varen in een klein lokaal bootje en hij wordt daarna opgehaald met onze overdekte boot en komt weer terug bij de lunchplek waar ik heerlijk heb liggen chillen. Inmiddels is het water snel gestegen. Met de boot verder naar Vingh Long waar de auto staat en dan weer naar het hotel! De Mekong delta, ten zuid westen van Saigon, is een enorm groot vlak gebied met ontelbare zijarmen van de grote rivier. Het is erg groen en vruchtbaar. Er wordt overal rijst verbouwd. Verder heel veel kokospalmen, bananenplantages, andere vruchtbomen en groenteteelt.

Morgen vliegen we naar Bangkok. We hebben op de televisie gezien dat de lucht daar heel erg slecht is. Gelukkig blijven we daar maar 2 nachten. Dan gaan we naar het noorden van Thailand.